'Shogun' de James Clavell

Incep seria de articole cu una dintre cartile mele preferate, anume Shogun a lui James Clavell

Cartea asta am citit-o acum cativa ani si multe dintre detalii mi s-au estompat in memorie, insa nu am uitat senzatia pe care mi-a lasat-o dupa ce am terminat-o. Inca eram captivata de poveste, imaginatia mea se oprise pe Japonia secolelor XVI-XVII si rememoram intamplari, incercand sa dau evenimentelor un alt curs si sa gasesc un alt final povestii. Poate unul putin mai fericit. 

Nava olandeza 'Erasmus' naufragiaza pe tarmul Japoniei, iar capitanul englez Blackthorne e luat prizonier impreuna cu restul echipajului ramas in viata. De aici incolo, povestea se axeaza pe transformarea lui Blackthorne (numit Anjin-san de catre japonezi) si integrarea sa in noul mediu, complet diferit fata de Anglia secolului XVII, pe apropierea sa de unul dintre conducatorii Japoniei, pe intrigi politice tesute si retesute, pe lupte si razboaie, pe dragostea (evident, interzisa) ce se naste intre el si o tanara japoneza si, mai ales, pe ritualurile si traditiile Japoniei vechilor samurai. 

Cartea se bazeaza pe evenimente si personaje reale (povestea pleaca de la ascensiunea politica a daimyo-ului Tokugawa Ieyasu, care apare ca Toranaga in carte), iar descrierea traditiilor orientale si a codului de onoare al samurailor te captiveaza si te vrajeste (cel putin pe o necunoscatoare ca mine). Shogun mi-a trezit pofta de a cunoaste cat mai mult despre Japonia si, sper, de a o vizita intr-o zi (da, stiu, nu mai e ca atunci, dar totusi, am speranta ca spiritul vremii s-a pastrat undeva ascuns).

Mi-a placut atat de mult, incat am ocolit toate celelalte volume asemanatoare ale lui James Clavell, de teama ca nu vor fi la fel de bune.


10/10.

2 comentarii:

  1. Cred ca ai ales cartea ideala pentru un inceput de blog. Imi aduc aminte ca atunci cand am inceput romanul nu eram prea pasionat de civilizatia japoneza, dar povestea lui Clavell mi-a schimbat opinia radical si cand am terminat ultimul volum speram sa mai apara unul si inca unul, sa raman in atmosfera aceea total diferita de cea in care traiesc zi de zi.

    RăspundețiȘtergere