'Capitanii Nisipurilor' de Jorge Amado

Cand am comandat cartea asta de pe net, a fost dragoste la prima vedere! Dovada ca, adesea, judec cartea dupa coperta.

Coperta nu m-a pacalit: mi-a placut foarte mult cartea. Desi am citit-o lent (la inceput am crezut ca nici nu o sa o termin prea curand), mi-am dat seama mai apoi ca tocmai in a savura fiecare paragraf, fiecare descriere, fiecare personaj, tocmai in asta sta farmecul cartii.  

Jorge Amado ne prezinta in 'Capitanii nisipurilor' viata copiilor abandonati de pe strazile Bahiei, presarata cu ritualurile si traditiile culturii braziliene, religia, atmosfera regiunii si perioadei respective (prin anii '50, sper ca nu gresesc), cand societatea era impartita in bogati si saraci, iar cei bogati nu intindeau nicio mana de ajutor catre cei saraci. 

Romanul urmareste aventurile de pe strazile Bahiei ale unui grup de copii abandonati, ce isi duc veacul intr-o magazie parasita de pe plaja. In magazie salasluiesc in jur de 100 de copii parasiti, insa actiunea se concentreaza pe un grup mai restrans, pe liderii grupului: Pedro Glont, Vrajitorul, Schiopu', Cotoi, Viata, Rapa, Acadea (sper ca nu am uitat vreunul). 

Hoti si violatori la varste fragede, mereu fugind de politie si pastrand o stransa legatura si un cod de onoare doar intre membrii grupului, 'capitanii nisipurilor' duc o viata, aparent, plina de libertate si fara constrangeri venite din partea adultilor. Insa in spatele chipurilor hotarate si gata de a pacali in cele mai ingenioase moduri primul trecator pentru a face rost de bani de-o paine se ascund suflete de copii, ce isi doresc sa fie iubiti si acceptati, sa aiba parinti care sa ii mangaie cand sunt tristi, care sa ii curete si care sa le poarte de grija, sa poata sa se invarta in carusele si sa se joace, asa cum se joaca toti copiii la varsta lor, fara sa fie alungati de politisti.  

E un roman trist, o drama continua, de la viata generala pe care o duc copiii, pana la detaliile mai personale (iubirea pura si inocenta care se sfarseste tragic, sacrificiile, dorinta de dreptate si revolta, compromisuri pentru onoare si alegerea mortii in schimbul unei vieti in spatele gratiilor).

E un must-read! Gasiti cartea aici in engleza

9/10

Exista si o ecranizare recenta a cartii, poate va ajunge si pe la noi ...candva. :) Aici puteti vedea trailerul

2 comentarii:

  1. De acord cu tine: un must read.

    Si nu stiam de ecranizare, o sa caut sa vad si filmul :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am apucat să-l vizionez între timp și să știi că mi-a plăcut :) Poate nu e la fel de bun ca și cartea, dar merită văzut :)

    RăspundețiȘtergere