'Marele Gatsby' de F. Scott Fitzgerald

Am citit cartea pe la începutul anului, după ce am aflat de noua ecranizare cu Leonardo DiCaprio și Carey Mulligan. Am amânat să scriu despre ea tocmai ca să văd și filmul și să pot face o comparație. 

Cartea m-a lăsat puțin dezamăgită. Mă așteptam la ..altceva. Nu știu exact anume la ce, dar începusem să îmi pierd răbdarea printre descrierile lui Nick Carraway, personajul din perspectiva căruia e spusă povestea lui Gatsby și a lui Daisy. Vroiam mai multe fapte decât povești, vroiam măcar puțină informație directă din perspectiva celor doi. Însă totul se rezumă la amintirile lui Nick despre Gatsby, la evenimentele la care a fost direct sau indirect martor. Mi se pare că te lasă să citești mult printre rânduri. Îți dezvăluie treptat povestea lui Jay Gatsby, așa cum îl percepe el în diferitele etape ale prieteniei lor, și te lasă să îl interpretezi cum vrei, să ții cu el sau să îl urăști. În final ții cu el și o detești pe Daisy. Cel puțin eu așa am făcut, deși nu l-am detestat nicio clipă de-a lungul cărții pe Gatsby. Speram doar într-un final fericit. 

Filmul mi-a plăcut mult. Aș zice chiar că mi-a plăcut ceva mai mult decât cartea. Deși poate că s-a pus prea mult accentul pe Nick, poate că unele secvențe au fost mult exagerate și dramatizate, pe când altele nu au fost suficient evidențiate. Per total, filmul urmărește destul de bine evenimentele din carte, iar actorii fac treabă bună (poate totuși ia și DiCaprio Oscarul de data asta..). De asemenea, recreeaza foarte bine atmosfera petrecerilor descrise în carte, deși unii s-au plâns că soundtrackul e prea modern. Pe mine nu m-a deranjat deloc și ca să citez un comentariu de pe YouTube cu care sunt complet de acord: 'The soundtrack was deliberately made in a modern appealing sound to connect with the audience and recreate the sensations Nick felt.'' Ce mi se pare complet inutil e faptul că filmul a fost scos 3D - nu am înțeles ce a adus asta în plus. 

Și totuși.. cred că nu mi-ar fi plăcut atât de mult dacă nu aș fi citit cartea înainte, ceea ce e o bilă albă în plus pentru carte. Așa că vă recomand să puneți mâna pe carte (o găsiți și ca ebook) înainte de a viziona filmul - merge repede, e o cărțulie destul de subțirică și ușor de parcurs. 

Vă las cu soundtrack-ul filmului. Preferata mea, de departe, e Lana del Rey - Young and beautiful.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu